Jaro Victoria Ensemble

Spolek Victoria Ensemble, z. s. zaštiťuje hudební aktivity sopranistky, muzikoložky a kapelnice Viktorie Kaplanové. Jedná se o provoz stejnojmenného vokálně instrumentálního souboru, ale také o další počiny z oblasti písňové tvorby, současné klasické hudby, různé crossovery apod. Od roku 2021 pořádá spolek vlastní koncertní sezónu a mezinárodní festival vokální hudby Hlasy tří světů na pomezí tří krajů.

Letošní jaro nabízí první dvě reprízy autorské inscenace Bohuslav a Vita v režii Adama Ruta, kde se Kaplanová představí s barytonistou Romanem Janálem a s klavíristou Vojtěchem Červenkou. Toto unikátní představení s písňovou a klavírní tvorbou Bohuslava Martinů, Vítězslavy Kaprálové a Terezie Švarcové, rozehrají umělci 12. 3. v Plzni v rámci festivalu Smetanovské dny a 19. 3. v divadla Oskara Nedbala v Táboře.

Novým projektem spolku z oblasti písňové tvorby 20. a 21. století je Lidová poetika v písních, ve kterém se Kaplanová opět představí jako sólistka, tentokrát za doprovodu harfistky Hedviky Mousa Bacha. Program nabízí zajímavou dramaturgii zahrnující tvorbu nejen Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, ale také zřídka provozované stylizované úpravy irských a francouzských písní Benjamina Brittena, jakož i písňový cyklus pro soprán a harfu Sylvie Bodorové. První uvedení se uskuteční 8. dubna v Písecké bráně v Praze v rámci Fresh Senior festivalu, jako součást koncertní sezóny Hlasy tří světů pak 25. 4. ve středočeských Dolních Kralovicích a 22. 5. v jihočeské Volyni jako benefiční koncert pro ústav Synagoga Volyně.

Monumentálním projektem, nabízejícím zcela nový pohled na barokní hudbu, je inovativní koncertní představení manželského dua Kaplan Synthetic s vyzývavým názvem Too hot to Händel. Projekt představuje slavné árie z oper a oratorií Georga Friedricha Händela, hrané elektronicky. Viktorie Kaplanová se zabývá celoživotně barokní hudbou a její historicky poučenou interpretací, jejíž pravidla respektuje i v rámci tohoto počinu. Doprovod vytváří a produkuje Kryštof Kaplan, který je výraznou osobností na poli elektronické hudby. Jednotlivým partům přiřazuje nečekané zvuky syntetizátorů, které otevírají zcela nové interpretační možnosti -– díky nim lze podtrhnout dění v textu, a při zachování principů barokní hudby zdůraznit celou škálu emocí. Zpěvní skladby jsou prokládány svébytnými instrumentálními kusy, čímž vzniká ucelená hudební plocha, nabízející objevný dialog mezi barokem a současností. Manželé projekt poprvé uvedou v pražském Kampusu Hybernská již 10. 4., o dva měsíce později pak v rámci Hlasů tří světů hned dvakrát na Vysočině – 11. 6. v Přibyslavi a 20. 6. v Heleníně. Obě tato představení proběhnou ve výtvarné spolupráci se studenty SUPŠ Helenín.

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky