Barokní podvečery slaví jubilejní 25. ročník. Dramaturgie představí rozmanitost národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě v kontextu duchovní i světské tvorby. Důraz bude kladen především na francouzský repertoár, který soubor Collegium Marianum pod vedením umělecké vedoucí Jany Semerádové pražským posluchačům pravidelně přináší v nezaměnitelné interpretaci.

Jarní řada Barokních podvečerů bude zahájena 7. dubna ve slavnostním prostředí Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. Program připomene nadčasovou a hluboce spirituální krásu árií z duchovních kantát Johanna Sebastiana Bacha, a to v podání jedné z nejpovolanějších interpretek – sopranistky Hany Blažíkové. Ve svých chrámových kantátách Bach mistrně pracoval se zhudebněním textu pomocí různých skladebných postupů včetně tzv. hudebně-rétorických figur. Nejen použitá tónina, ale i průběh melodie či harmonický sled odrážely význam zpívaného slova. Kromě toho se Bach, jakožto skladatel s širokým rozhledem, inspiroval rozličnými hudebními styly, a to včetně italského ariosa či francouzské grácie ve zdobení a rytmice. Znalost a oblibu francouzské hudby mezi německými autory v programu doloží také ouvertura z pera Johanna Bernharda Bacha, druhého bratrance velkého Johanna Sebastiana.

Květnový koncert v letohrádku Hvězda bude věnován starší hudbě, tentokrát literární a hudební tvorbě Guillauma de Machauta. Oslava středověké dvorské lyriky přiblíží dílo francouzského básníka a skladatele, jenž byl od mládí ve službách českého krále Jana Lucemburského. Machautovy básně přednese Jaromír Meduna. omponovaný hudebně-literární večer je oslavou středověké dvorské lyriky v podání ansámblu Cappella Mariana. Machaut je jedním z prvních skladatelů, jehož životní osudy se neztratily v propadlišti dějin, ale jsou známy do dnešních dnů. Od mládí byl ve službách českého krále Jana Lucemburského a po jeho smrti dožil jako kanovník v Remeši. Machautovy básně a hudba zrcadlí kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance a představují jeden z prvních doložených hudebních mostů mezi Francií a českými zeměmi.
Třetí koncert jarní řady zavede posluchače do Versailles, kde za vlády Ludvíka XIV. téměř denně probíhaly hudební produkce. Repertoár, jímž se mohli bavit členové francouzského královského dvora ve svých komnatách, přiblíží komorní koncert věnovaný instrumentální tvorbě francouzských skladatelů první poloviny 18. století. Za vlády Ludvíka XIV. zněla na královském dvoře hudba při mnoha příležitostech, od honosných oslav ve versailleském paláci či v zahradách přes neméně vznešené obřady v královské kapli až po takřka každodenní hudební produkce v královských salonech. S nástupem vlády Ludvíka XV. převzala hlavní záštitu nad pravidelnými komorními koncerty královna Marie Leszczyńská. A právě do palácových komnat přenese posluchače program koncertu, v němž zazní díla plná taneční grácie i vytříbeného vtipu, tvorba královských hudebníků v čele s Françoisem Couperinem, Françoisem Francœurem a Louisem Gabrielem Guillemainem.
Pro barokní autory byl důležitým zdrojem inspirace také mimohudební kontext, často se setkáváme s nápodobou přírodních zvuků či živlů nebo se snahou navodit atmosféru nějakého místa či prostoru, nebo dokonce i přímo s portrétem konkrétní osoby. Úvodní koncert podzimní řady Barokních podvečerů představí takovéto „programní“ kusy spjaté s tajemnou přírodou či dvorskými slavnostmi. Zazní zde díla Henryho Purcella, Georga Friedricha Händela, Jeana-Baptista Lullyho a Francesca Geminianiho.
Komorně laděný program nás přenese do komnat krále Slunce Ludvíka XIV. Na koncertě zazní tvorba dvorních hudebníků Jacquesa-Martina Hotteterra, Marina Maraise a Roberta de Visée, trojice slavných virtuosů, kteří posunuli hranice hry na své nástroje směrem k větší virtuozitě a sólovému využití. Jejich díla pak tvoří velmi zásadní repertoár také pro novodobé hráče na staré nástroje: flauto traverso, violu da gamba a nástroje loutnové rodiny. Úryvky z dopisů Madame de Sévigné bude číst Barbora Munzarová.
Program vánočního koncertu se zaměří na málo známé vánoční kantáty italských mistrů a doplní tak dramaturgii řady o významnou složku barokního repertoáru, která byla inspirací pro autory zaalpského prostoru. Posluchači koncertní řady tím získají komplexní a zároveň v detailu propracovaný přehled o varietě národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě, a to včetně exkurzu do ranných hudebních památek spjatých s českými zeměmi.
Více informací a vstupenky na www.baroknipodvecery.cz.

Koncertní cyklus Barokní podvečery se za dvacet pět let své existence stal nedílnou součástí pražské kulturní scény. Je významnou platformou, na níž se setkávají špičkoví interpreti z nejrůznějších evropských zemí s renomovaným pražským souborem Collegium Marianum. Za originální a objevnou dramaturgií stojí umělecká vedoucí Jana Semerádová. Tematicky zaměřená dramaturgie a úzká návaznost na architektonické památky Prahy řadí cyklus k nejoriginálnějším hudebním projektům metropole. Koncerty se konají v sálech, které stylově i akusticky odpovídají charakteru uváděné hudby. Program cyklu nabízí známé i dosud málo uváděná hudební díla, a to v interpretaci na dobové nástroje. Soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům. S úspěchem koncertuje v zahraničí a má za sebou celou řadu mezinárodních produkcí.
Program jarní řady:
7. dubna 2025, 19 hodin
Lobkowiczký palác, Císařský sál, Jiřská 3, Praha 1
Pod křídly andělů
Árie z duchovních kantát Johanna Sebastiana Bacha
Johann Sebastian Bach, Johann Bernhard Bach
Hana Blažíková – soprán
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – koncertní mistr
28. května 2025, 19 hodin
Letohrádek Hvězda, Obora Hvězda, Praha 6
Douce dame jolie
Hudba a dvorská lyrika Guillauma de Machauta
Jaromír Meduna – přednes
CAPPELLA MARIANA
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Vojtěch Semerád – umělecký vedoucí, tenor, fidula
10. června 2025, 19 hodin
Břevnovský klášter, Tereziánský sál, Markétská 1, Praha 6
Le concert royal
Komorní pro královské koncerty ve Versailles
François Couperin, Jean-Féry Rebel, François Francœur, Louis Gabriel Guillemain
COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle

Prodej vstupenek na podzimní řadu koncertů bude zahájen 1. října 2025. Vstupenky je možné rezervovat i zakoupit online přímo na www.baroknipodvecery.cz. Rezervované vstupenky je možné vyzvednout a zaplatit v pokladně, nebo zaplatit kartou online. Pokladna na adrese GALERIE 1 ve Štěpánské 47, Praha 1, je otevřena každou středu od 10.00 do 18.00. Systém slev a bonusů výrazně rozšiřuje program pro členy klubu Collegium! (podrobnosti na www.baroknipodvecery.cz). Děti (7–15 let) sleva 20 % z ceny vstupenky. Studenti sleva 20 % z ceny vstupenky po předložení příslušného dokladu. Senioři (63 let a více) sleva 10 % z ceny vstupenky po předložení příslušného dokladu. Držitelé průkazu ZTP (1 osoba) a ZTP-P (1 osoba s doprovodem) sleva 50 % z ceny vstupenky. Abonmá (3 koncerty): I. kat. 2160 Kč, II. kat. 1920 Kč. Abonmá lze zakoupit pouze v pokladně. Seznam dalších předprodejních míst na www.colosseumticket.cz.