EXPO 2025 nejen o českém sklu, dřevu a knedlíku, ale i o kultuře

Začátek světové výstavy EXPO 2025 v japonské Ósace se blíží. Její brány se otevřenou 13. dubna 2025, bude trvat šest měsíců a organizátoři očekávají, že ji navštíví až 30 milionů osob. Jednou z ikonických staveb, na kterou hrdě zvou nejen organizátoři, ale i japonská a další zahraniční média, bude český národní pavilon.

Kancelář generálního komisaře vyhlásila v prosinci 2022 po více než dvaceti letech otevřenou anonymní architektonickou soutěž o návrh národního pavilonu pro EXPO 2025. Přihlásilo se do ní 38 soutěžních týmů, z nichž odborná porota v čele se světově uznávanou architektkou Evou Jiřičnou vybrala v březnu 2023 vítězný design ve tvaru skleněné spirály od studia Apropos Architects. Nosnou konstrukci stavby budou tvořit moderní dřevěné panely, fasádu pak umělecké sklo, které má v Česku několikasetletou tradici. Národní pavilon nabídne důstojné zázemí české účasti na EXPO 2025, které se bude konat od dubna do října 2025 na umělém ostrově Yumeshima v Ósackém zálivu. V pavilonu se bude nacházet stálá expozice, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restaurace, VIP lounge a před pavilonem bude pro návštěvníky k dispozici odpočinková zóna s výhledem na moře.

Pavilon se oficiálně začal stavět v polovině května,když na českém pozemku na ostrově Yumeshima proběhla slavnost uklidnění božstev země neboli Jichinsai a následně probíhaly přípravné práce. Výkopové práce pak začaly v červenci. „S přihlédnutím k tomu, že dřevěnou konstrukci jsme začali instalovat v polovině září, jsme bezpochyby jednou ze zemí s nejrychlejší dobou výstavby. Náš pavilon je v mnoha ohledech inovativní a bude největší dřevěnou CLT stavbou svého druhu bez kovové nosné konstrukce v Japonsku“, vysvětluje generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.

Veškeré klíčové části pavilonu, tj. dřevěné smrkové CLT panely a skleněná fasáda se vyráběly v Česku a na celém procesu se podílelo šest českých subdodavatelů – společnosti A2Timber, Stora Enso a Novatop System (dřevěná konstrukce pavilonu) a Wieden, Kolektiv Atelier a AGC Teplice (skleněná fasáda). Z Čech pak předpřipravené části pavilonu putovaly v 69 kontejnerech do německého přístavu v Hamburku, odkud pluly zhruba 8-10 týdnů do Ósaky, na Yumeshimě se pak díly postupně kompletovaly.  Dřív než přiblížím některé kulturní linie „českého expa“, stručné info o jeho pilířích.

Malá česká firma vytvořila unikátní pravěký les

Prezentace Česka na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace má další rozměr. Vedle českého pavilonu budou mít návštěvníci příležitost navštívit expozici „Les civilizací“, kterou zde představí česká společnost Subfossil Oak. Unikátní expozice složená ze 133 subfosilních dubů starých 6 500 let vyroste na ploše původně určené pro národní pavilon jiné účastnické země uprostřed centrálního dřevěného ochozu.

Virtuální vizualizace.

Historicky první projekt svého druhu na světě získal osobní podporu hlavního architekta EXPO 2025 Sou Fujimota a bude jediným prezentačním pavilonem pod otevřeným nebem. Celková hodnota exponátů přesahuje 45 milionů eur. Každý z vystavených kmenů bude pomyslně věnován jednomu národnímu pavilonu a opatřen cedulkou se jménem daného národa. Díky tisícům let historie zašifrovaným v letokruzích těchto pradávných stromů bude les symbolicky spojovat celý svět do jedné organické entity.

 „Les civilizací“ bude největší expozicí tohoto typu v historii a podle odhadů pořadatelů ji může v průběhu světové výstavy vidět až 8 milionů návštěvníků. I proto společnost Subfossil Oak usiluje o zápis do Guinnessovy knihy rekordů.

„Úspěch společnosti Subfossil Oak dokazuje, že i malá česká firma se skvělým projektem má šanci uspět v Japonsku. Jeho umístění v srdci výstaviště je výjimečné a nevídané pro nejaponské soukromé subjekty a významně rozšiřuje českou prezentaci na EXPO 2025 i mimo národní pavilon na pozemek původně určený pro jiný stát, který svůj pavilon nakonec nepostaví. Projekt Les civilizací navíc reflektuje japonskou kulturu, která učí vážit si moudrosti a života ve všech jeho formách,“ říká generální komisař české účasti Ondřej Soška.

Vizualizace pravěkých stromů.

Přeprava a instalace exponátů představuje logistickou výzvu – 200 tun nákladu bylo  přepraveno v 10 lodních kontejnerech z Hamburku do japonského Kobe. Protože se jedná o organický materiál a žádný z kmenů není identický, společnost si nechala vytvořit speciální přepravní palety pro ukotvení a zamezení případného poškození během přepravy. Jednotlivé kmeny váží od 400 kilogramů až po dvě tuny a měří 1,5 metru až 4 metry. Každý kmen prošel speciálním procesem ošetření proti dřevokazným organismům, UVA a UVB záření a proti polétavému prachu a dešti.

Společnost Subfossil Oak na světovou výstavu nicméně nejede poprvé. Na EXPO 2020 v Dubaji vystavila celkem dvanáct 6500 let starých subfosilních kmenů, které lemovaly vstup do českého národního pavilonu. V důsledku toho se jí otevřely dveře do světa a firma se stala váženým účastníkem celé řady prestižních světových výstav i dobročinných akcí. V porovnání s EXPO 2020 v Dubaji však projekt pro EXPO 2025 bude až desetinásobný, a to jak do počtu kusů, tak i významu projektu jako takového.

Česká kuchyně

Japonští návštěvníci se mají určitě na co těšit. Restaurace v českém národním pavilonu na EXPO 2025 má ambici stát se největší českou restaurací na světě. Provozovatelé při plné kapacitě plánují denně vydat až 2000 porcí jídla a 3000 piv. Vedle restaurace se počítá s využitím výdejního okénka. Hlavním jmenovatelem české kuchyně bude knedlík, čepovat se bude Plzeňský Prazdroj a rozlévat se budou moravská vína z Vinařství Thaya.

Na chodu kuchyně českého pavilonu se budou podílet špičky z Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, včetně mladých talentů i zkušených mistrů svého řemesla. Zajímavostí je zapojení tzv. „staré gardy“ – kuchařů, jejichž tradice a receptury sahají až k menu československého pavilonu na EXPO 1970 v Ósace. Na propojení tradice s inovací se budou podílet kuchaři Tomáš Popp, Jiří Eichner, Jiří Prosa a juniorní kuchař Štěpán Čermák. Restauraci bude provozovat česká společnost Gastro Invest Internacional., jejíž sesterská společnost už má zkušenosti s provozováním restaurace v českém národním pavilonu v Dubaji.

Návštěvníci českého národního pavilonu ochutnají pokrmy inspirované tradiční českou kuchyní, ty však budou přizpůsobené asijskému stylu. Menu je pečlivě navrženo kulinářským kurátorem Tomášem Regerem tak, aby představilo pestrost a kvalitu českých receptur. Hlavním jmenovatelem se stane knedlík. Předkrmy zahrnou například domácí tlačenku podávanou s cibulí a octem nebo zavináč ze pstruha s typickou kyselou chutí.  Mezi hlavními jídly se objeví bramborové knedlíky plněné uzeným masem s červeným zelím, ale také originální spojení české pečené kachny s povidly nebo kombinace vepřového masa s asijským bao knedlíkem. Japonci a další návštěvníci se budou moci těšit i na sladkou tečku v podobě dukátových buchtiček se šodó a na Honzovy buchty plněné povidly nebo tvarohem.

Návštěvnická cesta – stálá expozice

Na návštěvníky českého národního pavilonu čeká stálá expozice, která se vine po obvodu celého pavilonu a je dlouhá více než 250 metrů. Ti projdou spirálou z přízemí až na středu pavilonu, kde prohlídku ukončí momentálním výhledem na výstaviště a tančící fontány s videomapingem, které připravují japonští organizátoři jako jedno z největších lákadel.

Česká expozice, inspirovaná životní filozofií Alfonse Muchy, nabídne návštěvníkům kombinaci monumentálních skleněných plastik, využívající revoluční technologii Vitrum Vivum, se současnou malbou Jakuba Matušky Maskera, to vše propojené imerzivním zážitkem audiovizuální instalace Lunchmeat Studia. Koncept návštěvnické cesty kurátorsky zaštiťuje historička umění Lucie Drdová. Nadčasový koncept, spojující historický odkaz s inovativními přístupy současných umělců, dokonale reflektuje téma české účasti Talent a kreativita pro život.

Koncepce českého pavilonu pro EXPO 2025 v Ósace propojuje symbolický narativ díla Alfonse Muchy se současným uměním. Multimediální instalace, inspirovaná Muchovým nedokončeným triptychem Tři věky (Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti), vytvářá dynamické prostředí, kde se návštěvníci skrze klasická média i imerzivní zážitek setkají s proměňující se „kulturní“ krajinou.

Český pavilon na EXPO 2025 v Ósace představí unikátní multimediální instalaci vytvořenou týmem renomovaných vizuálních umělců. Ti pro návštěvníky připravují originální site-specific instalaci procházející organickou spirálou návštěvnické cesty skleněného pavilonu od studia Apropos Architects. Prvotním dílem, se kterým se návštěvník setká, bude monumentální křišťálové sousoší „Stromy rostou z nebe“ od Ronyho Plesla, které bylo poprvé představeno na benátském bienále v roce 2022. Čiré křišťálové kmeny v nadživotní velikosti jsou pravým otiskem živých stromů. Po cestě stezkou pavilonu bude na návštěvníky čekat řada dalších Pleslových skleněných artefaktů, které symbolicky propojují témata přírody a lidské existence.

Ústředním dílem táhnoucím se po celém obvodu architektury bude více než dvě stě metrů dlouhý kresebně-malířský narativ Jakuba Matušky (Maskera). Vizuální příběh se metaforicky roztáčí do spirály jako komentář lidského usilování od bazální každodennosti, subjektivního vnímání až po archetypální či dějinné konotace. Multimediálně sjednocující prvek představuje audiovizuální instalace Lunchmeat Studia, která pomocí třicetikanálové zvukové kompozice a komentářů na digitálních displejích vytvoří působivý imerzivní zážitek.

Dialog díla současných umělců s filozofickým étosem Alfonse Muchy je pomyslným závěrem celé cesty. V její poslední části návštěvník potkává intimní sochu dívky na pozadí muchovského tvarosloví vytvořeném aktuálním vizuálním jazykem. Takzvaný Akt na skále (1898–1899) zde symbolicky představuje cestu člověka k vyššímu poznání a naplňuje tak hlavní myšlenku světové výstavy o společném směřování lidstva.

Návštěvnická cesta představuje dva výrazné milníky v historii současného českého sklářství. Součástí výstavní expozice je působivá instalace „Herbarium“ od firmy Lasvit, která pomocí unikátní technologie zachycuje křehkou krásu rostlin zalitých ve skle. Druhým prvkem je prezentace revoluční technologie tavení skla Vitrum Vivum, vyvinuté sklářem Jiřím Šínem ve spolupráci s Ronym Pleslem. Tato inovativní metoda umožňuje vytváření skleněných plastik bez dosavadních technologických omezení a představuje významný pokrok v oblasti tavené plastiky, navazující na odkaz prof. Stanislava Libenského. Součástí návštěvnické cesty bude také skleněná plastika maskota české účasti exponauta Reného.

Byznysový program

Během 26 týdnů čeští pořadatelé chystají řadu byznysových témat a konferencí, které by v Japonsku společně s partnery rádi představili. Jedná se například o nanotechnologie, fintech, smart cities, inovace v zemědělství, průmyslový design, autonomní mobilitu, kyberbezpečnost, budoucnost turismu nebo cirkulární ekonomiku. Byznysový a kulturní program se bude odehrávat primárně v multifunkčním auditoriu, případně v CTP lounge a na střešní terase pavilonu. V pavilonu nebudou žádné výstavní stánky.

Kultura

V českém národním pavilonu na EXPO 2025 se představí více než 200 umělců.  Mezi úspěšnými projekty, které se na světové výstavě představí, lze najít osvědčené stálice české hudební scény, které pro japonské publikum fungují v podstatě jako synonyma pro Česko. To jsou především projekty z oblasti klasické hudby, jako je například Česká filharmonie, Komorní sólisté Českého rozhlasu nebo Komorní orchestr Plzeňské filharmonie. Ukáží se nicméně v současném světle – doplněné o inovativní a cross-žánrové propojení s dalšími uměleckými soubory. Pomyslnou vlajkovou lodí českého kulturního programu bude Národní den 24. července 2025, na kterém se představí ve společném vystoupení Cirk La Putyka a Česká filharmonie, Dětský sbor Českého rozhlasu a hudebnice Aiko.

Nechybí zástupci progresivních osobností a uskupení, jako je zástupkyně současné české hudební scény Bára Zmeková v doprovodu japonského dua Mika Mangetsu, písničkářka Anna Blomqvist Vaverková, varhanice a skladatelka Katta Vox či uskupení Lunchmeat, který propojuje elektronickou hudbu s digitálním uměním. Na zahájení 13. dubna 2025 a v prvních dnech světové výstavy zahraje Ivo Kahánek, následně se bude prezentovat mimo jiné Duo Jamník. Kulturní program neopomene ani nejmenší návštěvníky EXPO, pro ně se chystají loutkařská představení a dětské hudební produkce.

Součástí kulturního programu bude také společné divadelní představení Divadla Alfa Plzeň a tokijského divadla PUK, víkendová přehlídka českého loutkářství, hudebně-baletní vystoupení Národního divadla Brno s Brněnskou filharmonií nebo představení současného scénického umění v podání tanečníku z 420People či performace skupiny Vektroskop.

„V průběhu 26 týdnů trvání světové výstavy se představí více než 200 umělců ve více než 30 hudebních, scénických a cross-žánrových projektech. Jsem velmi potěšen, že díky partnerské podpoře a ohromnému zájmu umělců bude tato reprezentativní kulturní přehlídka v Ósace jednou s nevýznamnějších letošních prezentací české kultury v zahraničí a nezpochybnitelně přispěje k úspěšnému představení Česka na tomto světovém výstavním fóru,“ přibližuje programový ředitel české účasti na EXPO 2025 Přemysl Pela.

Výrazně bude v Japonsku prezentován Alfons Mucha (165 let od narození). Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě a obdivuje ho dokonce sama císařská rodina, která se s Muchovými dodnes přátelí. I proto Mucha v prezentaci Česka sehrává tak významnou roli.

Česká filharmonie připravuje pro EXPO 2025 komorní program ve spolupráci s Cirkem La Putyka. Filharmonie vyšle do Japonska jedenáct hudebníků, kteří spolu s Janem Kučerou a umělci z La Putyky nastudují představení pro český národní den. Česká filharmonie si podobnou spolupráci s Cirkem La Putyka vyzkoušela v rámci zahajovacího večera festivalu Smetanova Litomyšl.  „Na základě tohoto úspěšného projektu, který bavil jak hudebníky, tak publikum, jsme tento projekt prostřednictvím otevřené kulturní výzvy nabídli organizátorům EXPO 2025, kteří si ho následně vybrali. Česká filharmonie po celou svoji historii pravidelně jezdí do Japonska a místní publikum je jednou z nejdůležitějších zahraničních komunit, která první český orchestr podporuje. Komorní vystoupení na EXPO 2025 by mělo být naším poděkováním za dlouhodobou přízeň japonských posluchačů i pozváním na podzimní turné celého orchestru s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem,“  řekl generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Zaujalo mě, že se v našem pavilonu představí skutečně renomovaní hudebníci. Hned třikrát zahraje klavírista Ivo Kahánek a dokonce šestkrát Duo Jamník, které tvoří cellista Tomáš Jamník a houslistka Eva Jamníková. V létě zavítají do Ósaky Komorní sólisté Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Výběr České filharmonie bude mít jistě také úspěch, jakkoli by Japonci v pavilonu asi vřele uvítali celý orchestr.

Jakkoli chápu společensko politický podtón spojení českého pěvce a japonské pianistky, tak nic neříkajícímu projektu Romantismus v písni nerozumím. Měl by totiž smysl, pakliže by hudebníci měli světový kredit. Česko určitě zaboduje tancem (Balet brněnského Národního divadla – Capriccio), zpívajícími dětmi –  Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu,i zpívající pianistkou Nikol Bókovou nebo patnáctiletou talentovanou pianistkou Norou Lubbadovou. Japonci milovanou Mou vlast dostanou tentokrát v překvapivém balení, které snad přijmou.

Příklady hudebních projektů v českém pavilonu:

Piano: Maki Namekawa and Dennis Russell Davies  – Visuals: Cori O’Lan.  Koncert pro čtyřruční piano s živou vizualizací Pianographique – The Intertwining Lands. Bedřich Smetana, Ma Vlast – for piano 4 hands.

O české účasti na EXPO 2025

Česká republika se jako samostatný stát zúčastní světové výstavy EXPO pošesté. Funkci generálního komisaře zastává od září 2022 Ondřej Soška, který vyhrál výběrové řízení Ministerstva zahraničních věcí se svou koncepcí a tématem „Talent a kreativita pro život“. Česko by se v Ósace mělo prezentovat nejen tím, co Japonci velmi dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale také českými inovacemi, nanotechnologiemi, perspektivními startupy a talenty z regionů.

Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace představí Česko originální umělecký koncept, který vznikl pod vedením uznávaného sochaře a designera Ronyho Plesla. Expozice, inspirovaná životní filozofií Alfonse Muchy, nabídne návštěvníkům kombinaci monumentálních skleněných plastik, využívající revoluční technologii Vitrum Vivum, se současnou malbou Jakuba Matušky aka Maskera, to vše propojené imerzivním zážitkem audiovizuální instalace Lunchmeat Studia. Koncept návštěvnické cesty kurátorsky zaštiťuje historička umění Lucie Drdová. Nadčasový koncept, spojující historický odkaz s inovativními přístupy současných umělců, dokonale reflektuje téma české účasti Talent a kreativita pro život.

Koncepce českého pavilonu pro EXPO 2025 v Ósace propojuje symbolický narativ díla Alfonse Muchy se současným uměním. Multimediální instalace, inspirovaná Muchovým nedokončeným triptychem Tři věky (Věk lásky, Věk rozumu a Věk moudrosti), vytvoří dynamické prostředí, kde se návštěvníci skrze klasická média i imerzivní zážitek setkají s proměňující se „kulturní“ krajinou.

Český pavilon na EXPO 2025 v Ósace představí unikátní multimediální instalaci vytvořenou týmem renomovaných vizuálních umělců. Ti pro návštěvníky připravují originální site-specific instalaci procházející organickou spirálou návštěvnické cesty skleněného pavilonu od studia Apropos Architects. Prvotním dílem, se kterým se návštěvník setká, bude monumentální křišťálové sousoší „Stromy rostou z nebe“ od Ronyho Plesla, které bylo poprvé představeno na benátském bienále v roce 2022. Čiré křišťálové kmeny v nadživotní velikosti jsou pravým otiskem živých stromů. Po cestě stezkou pavilonu bude na návštěvníky čekat řada dalších Pleslových skleněných artefaktů, které symbolicky propojují témata přírody a lidské existence.

Ústředním dílem táhnoucím se po celém obvodu architektury bude více než dvě stě metrů dlouhý kresebně-malířský narativ Jakuba Matušky aka Maskera. Vizuální příběh se metaforicky roztáčí do spirály jako komentář lidského usilování od bazální každodennosti, subjektivního vnímání až po archetypální či dějinné konotace. Multimediálně sjednocující prvek představuje audiovizuální instalace Lunchmeat Studia, která pomocí třicetikanálové zvukové kompozice a komentářů na digitálních displejích vytvoří působivý imerzivní zážitek.

„Vedle historického odkazu je neméně důležitým motivem téma samotného EXPO, které akcentuje zaměření se na utváření budoucí společnosti pro naše životy, respektive nutnost uvědomění, že každý jedinec je součástí většího celku. Podoba instalace je tedy dynamickým médiem, ve kterém je divák nepřímo, přesto však znepokojivě konfrontován s naléhavostí zásadních témat,“ doplňuje kurátorka návštěvnické cesty Lucie Drdová.

Dialog díla současných umělců s filozofickým étosem Alfonse Muchy je pomyslným závěrem celé cesty. V její poslední části návštěvník potkává intimní sochu dívky na pozadí muchovského tvarosloví vytvořeném aktuálním vizuálním jazykem. Takzvaný Akt na skále (1898–1899) zde symbolicky představuje cestu člověka k vyššímu poznání a naplňuje tak hlavní myšlenku světové výstavy o společném směřování lidstva.

Dojmy

Po přečtení všemožných materiálů mám pocit, že česká účast na EXPU 2025 by mohla být opět úspěchem. Pavilon bude nejspíše magnetem nejen pro Japonce. Znovu zaboduje originální koncepce, sklo, Mucha… a nejspíš i gastronomie. Zvláště v noci bude pohled na pavilon nesmírně atraktivní. A zcela jistě sklidí obdiv a uznání Les civilizací. Zvnějšku mi však česká kulturní účast připadá podobně jako česká hudba zapouzdřená a nitkami protkaná do kuličky.

Japonci obdivují naši klasickou hudbu a je třeba připomínat z minulého století úspěchy například České filharmonie a Smetanova kvarteta, jaké ve světě jinde v takové míře nemělo. Nevím, kdo je autorem letošního výběru projektů a umělců, přijde mi to jako podivný kompromis. Něco má vysoké mezinárodní parametry, něco mi přijde povrchní, prvoplánové, občas i průměrné. Předpokládal jsem, že Česko jako kulturně bohatá země bude mít ambici prezentovat se tím nejlepším. Navíc výběr je vlastně chudý a málo koncepční. (Že by finanční mantinely?) Kulturní originality v Ósace bude méně než například v Bruselu 1958. Expu 2025 však určitě přeji tisíce nadšených, případně i kulturně poučených návštěvníků, pro Czechii skvělé PR a pro české firmy v době trumpovskoputinovského šílenství dobrý byznys.

Luboš Stehlík

(s použitím materiálů organizačního týmu české účasti na EXPO 2025)

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky