Pro budoucnost

Na své druhé tiskové konferenci, která proběhla 18. března, představil Mezinárodní hudební festival Pražské jaro projekty, jež se soustředí na budoucnost české hudby. Jubilejní  80. ročník nabídne deset světových premiér, z toho devět na objednávku Pražského jara. Většina z nich bude uvedena v rámci projektu Prague Offspring v DOX, jehož rezidenčním ansámblem se na tři roky stává Ensemble Modern (vznikl v roce 1980), jeden z nejlepších světových souborů v interpretaci soudobé hudby.

Projekt věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring je nedílnou součástí festivalu od roku 2022. „Za tu dobu jsme iniciovali vznik 34 nových skladeb,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík. „V loňském roce skončila úspěšná tříletá rezidence Klangforum Wien, letos začínáme novou, rovněž tříletou kapitolu Prague Offspring s renomovaným německým souborem Ensemble Modern,“ dodává.

Ensemble Modern.

Aktuálně vznikají na objednávku Pražského jara pro Ensemble Modern tři kompozice v rámci tzv. Reading Lessons a pět nových skladeb, které budou premiérovány na koncertech Prague Offspring 2025. „Vedle samotného formátu Prague Offspring, který v sobě integruje mnoho zajímavých aspektů včetně koncertů a workshopů, a možnosti věnovat se rozvíjení těchto aktivit po celé tři roky, byla spolupráce s českými a slovenskými skladateli zásadním důvodem, proč jsme na tuto rezidenci kývli. Otevírají se před námi velké možnosti a opravdu velice se těšíme,“ říká umělecký a výkonný ředitel Ensemble Modern Christian Fausch.

Skladatelé, kteří byli osloveni ke spolupráci, jsou Pavel Šabacký, Haštal Hapka, Jan Ryant Dřízal, Barbora Tomášková a Slavomír Hořínka, který pro Prague Offspring napsal půlhodinovou kompozici Zrno, plevy a oheň, inspirovanou myšlenkami Teilharda de Chardin a biblickými podobenstvími o křtu ohněm Ducha svatého. „Vnitřně je skladba rozdělena do sedmi velmi kontrastních částí, které ale z posluchačovy perspektivy všechny vycházejí z jednoho zdroje, z nějakého počátku, který je ovšem velmi různorodý, a směřují ke vzájemnému propojení na konci,“ říká o díle Slavomír Hořínka. (Dále: Haštal Hapka: A Lay in the Dive, Jan Ryant Dřízal: Morphing Amadeus, Barbora Tomášková: Pulsum Noctis, Pavel Šabacký: Awakening.)

Rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025 je britský skladatel a dirigent sir George Benjamin. „George Benjamin patří k nejúspěšnějším světovým skladatelům, který se proslavil zejména v žánru opery. Jeho druhou operu Written on Skin z roku 2012 dokonce označili kritici britského deníku The Guardian za druhé nejlepší hudební dílo 21. století,“ představuje tuto osobnost Josef Třeštík. „Jsme velice rádi, že se nám jej podařilo pro Pražské jaro získat nejen jako skladatele, ale také jako dirigenta, který nastuduje a bude řídit světovou premiéru skladby Slavomíra Hořínky a bude také nesmírně zajímavé slyšet pod jeho taktovkou jeho operu Into the Little Hill,“ dodává Josef Třeštík. „Na rezidenci na Pražském jaru jsem kývl ze tří důvodů: za prvé kvůli Ensemble Modern, což je soubor fantastických hráčů, kteří hrají soudobou hudbu tím nejlepším možným způsobem. Spolupracujeme již téměř 35 let, takže tento ansámbl je mi opravdu velmi, velmi blízký. Za druhé jsem v Praze někdy v roce 1989 nebo 1990 viděl dirigovat Rafaela Kubelíka Janáčkovu Sinfoniettu a nikdy na to nezapomenu. Jsou to pro mě velmi krásné vzpomínky, které si rád po třiceti letech znovu oživím. A za další jsem opravdu velkým fanouškem české hudby! Především skladatelů, ale také dirigentů a klavíristů,“ odtajňuje své motivace sir George Benjamin. „Pražské jaro je velmi důležitý, velký festival, s mimořádnou mezinárodní reputací a já jsem rád, že mohu být jeho součástí,“ dodává.

George Benjamin.

V rámci Prague Offspring budou provedeny dvě Benjaminovy skladby. Instrumentální skladbu At first light napsal jako čerstvý dvacátník inspirován obrazem Hrad Norham při východu slunce anglického romantického malíře Williama Turnera. Skladba je zajímavá tím, že ač byla napsána pouze pro 14 hráčů, zní, jako by ji hrál symfonický orchestr. Premiéra se konala v roce 1982 v podání souboru London Sinfonietta, kterou tehdy řídil sedmadvacetiletý Simon Rattle.

Na druhém koncertě Prague Offspring 31. května zazní v koncertním provedení Benjaminova vůbec první opera Into the Little Hill, která v roce 2006 představovala průlom v jeho tvorbě a současně byla skladatelovou první spoluprací s dramatikem a libretistou Martinem Crimpem. Jde o moderní převyprávění německé středověké legendy z města Hameln, kterou zpracoval například Viktor Dyk v novele Krysař. Zajímavostí je, že pět postav a Dav, které jsou v opeře předepsány, zpívají pouze dvě pěvkyně. V Praze to budou sopranistka Jennifer France a mezzosopranistka Krisztina Szabó.

Prague Offspring proběhne ve dnech 30. a 31. května v Centru současného umění DOX. K dispozici jsou jak jednotlivé vstupenky, tak permanentka na všechny akce Prague Offspring v ceně 900 Kč.

Přehled světových premiér v rámci Pražského jara 2025:

Slavomír Hořínka: Zrno, plevy a oheň (objednávka PJ)

Haštal Hapka: A Lay in the Dive (objednávka PJ)

Jan Ryant Dřízal: Morphing Amadeus (objednávka PJ)

Barbora Tomášková: Pulsum Noctis (objednávka PJ)

Pavel Šabacký: Awakening (objednávka PJ)

Petr Wajsar: skladba pro závěrečný koncert projektu SpringTEEN (objednávka PJ)

Beata Hlavenková: Emilyno jaro, skladba pro dechovou a pěveckou sekci studentů Akademie MenART (objednávka PJ)

Jan Klusák: Jen tak pro sebe na hoboj (objednávka PJ)

Pavel Zemek-Novák: Sonáta pro sólové violoncello č. 5 „Frammenti e Canto“ (objednávka PJ)

Jindřich Feld: Čtyři písničky o štěstí

___________________________________________________________________________

Debut Pražského jara

Jan Sedláček.

Jednou z nejsledovanějších událostí festivalu je tradičně dirigentský Debut Pražského jara, který se letos uskuteční již po dvanácté. V roce 2014 inicioval vznik tohoto projektu Jiří Bělohlávek. V historii se v něm představili dnes etablovaní dirigenti jako Jiří Rožeň, Marek Šedivý nebo Alena Hron. „Debut na Pražském jaru je pro každého dirigenta naprosto zásadním odrazovým můstkem,“ říká letošní debutant, pětadvacetiletý Jan Sedláček. „Tohoto nadaného českého dirigenta sledujeme již od jeho vítězství v dirigentské soutěži Karlovarského symfonického orchestru v roce 2024. Loni na festivalu asistoval Jakubovi Hrůšovi při nastudování Smetanovy Libuše, v létě se zúčastnil Akademie Paava Järviho, letos v únoru neváhal odletět do Filadelfie, aby zde týden studoval repertoár na Pražské jaro s dirigentem a pedagogem Leonidem Grinem. Je to umělec, který má nejen velký talent a tvůrčí potenciál, ale dokáže na sobě také velmi tvrdě pracovat,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. Pod taktovkou Jana Sedláčka zazní v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu Symfonie č. 3 Es dur Antonína Dvořáka, Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur Sergeje Prokofjeva, v němž se představí loňská vítězka soutěže Pražské jaro Tsukushi Sasaki, a Divertimento pro orchestr Leonarda Bernsteina. „Bernstein jej napsal ke stému výročí založení Bostonského symfonického orchestru, což je zajímavá souvislost, protože tento orchestr přijede letos poprvé na Pražské jaro. Neustále se zde opakují tóny H, C (v anglické terminologii tedy B, C), kdy „B“ znamená Boston a „C“ je označení pro Centennial,“ zmiňuje Jan Sedláček zajímavé souvislosti z programu svého debutového koncertu. Jeho den „D“ na Pražském jaru přijde 28. května ve Smetanově síni Obecního domu.

Jan Trojan.

___________________________________________________________________________

Salon ZUŠ a spolupráce s Akademií MenART

Po osmé završí absolventi Akademie MenART koncertem na Pražském jaru s názvem Salon ZUŠ, který se uskuteční 24. května v kostele sv. Šimona a Judy, svou roční spolupráci se špičkovými mentory Akademie. „Tento koncert je pro naše studenty nejen významným hudebním svátkem, ale rovněž inspirativním setkáním generací, které spojuje hluboký vztah k hudbě a umění. Je radost sledovat, jak se pod vedením výjimečných mentorů rozvíjí mladé osobnosti, jež do klasické hudby vnášejí svěží pohled a novou energii. Vnímáme jako důležité a je nám mimořádnou ctí, že právě Pražské jaro vytváří prostor i pro nejmladší talenty,“ uvádí ředitelka Akademie MenART Dana Syrová. „Mladý talent je nesmírně důležité nejen včas podchytit, ale trpělivě a s velkou péčí mu pomáhat se rozvíjet. Účinkování na Pražském jaru je pro studenty Akademie velkou motivací zlepšovat se, překonávat překážky a ponořit se do světa hudby. Je skvělé, že Pražské jaro je od samého počátku součástí tohoto záslužného projektu, kterým MenART zajisté je,“ dodává Pavel Trojan. Letošní Salon ZUŠ přivítá absolventy pěvecké a dechové sekce, kteří pracovali pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta a hornisty Radka Baboráka, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Tomáše Františe. Na koncertě bude pod taktovkou Radka Baboráka uvedena ve světové premiéře nová skladba pro fagoty, hoboje, lesní roh a zpěv Emilyno jaro inspirovaná básní 1472 básnířky Emily Dickinson. Na objednávku Pražského jara ji komponuje Beata Hlavenková, dvojnásobná držitelka nominace na Českého lva a zakládající mentorka Akademie MenART.

Beata Hlavenková.

Workshopy v rámci Pražského jara 2025

Letošní festival nabízí studentům uměleckých škol mistrovské kurzy s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem 22. května v Rudolfinu a se členy Ensemble Modern 31. května v Centru současného umění DOX. Pražské jaro rovněž vypsalo objednávky na kratší skladby v rámci programu Reading Lessons. „V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby,“ představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.

Novinkou Pražského jara 2025 jsou speciální skupinové a individuální kurzy pro účastníky soutěže Pražské jaro, které budou zaměřeny na dovednosti v oblasti PR komunikace a self-promotion. Kurzy povedou zahraniční specialisté v oboru uměleckého consultingu z Hauser-Schmolck Public Relations for Music a Green Room Creatives a umělecká poradkyně Aimée Paret, bývalá ředitelka International Artist Promotion Department ve vydavatelství Teldec Classics. Za podpory Pražského jara poskytne Aimée Paret rovněž několikaměsíční poradenství oběma vítězům soutěže Pražské jaro 2025.

___________________________________________________________________________

Oficiální web festivalu – www.festival.cz

Sdílet na Facebook
Poslat E-mailem
Sdílet na WhatsApp
Další příspěvky z rubriky