Semjon Byčkov plánuje skončit

Představení 129. sezony České filharmonie 18. dubna v Rudolfinu mělo díky hudebnímu řediteli a generálnímu řediteli příjemnou atmosféru. Nejzajímavějším okamžikem bylo sdělení šéfdirigenta Semjona Byčkova, že jeho druhý kontrakt bude i posledním. Svoje rozhodnutí vyslovil s přece jen překvapivým předstihem, protože v době, kdy se v hudebním světě plánuje ve stále delších horizontech, chce prý dát vedení ČF dost času, aby v klidu a s rozmyslem mohli najít jeho nástupce.   

Semjon Byčkov s naslouchajícími sponzory. Fota Ivan Malý / Česká filharmonie.

Zpráva České filharmonie (kráceno)

Semjon Byčkov zahájí na podzim svou sedmou sezonu na pozici hudebního ředitele a šéfdirigenta České filharmonie. Na postu hlavního hostujícího dirigenta bude pokračovat nejúspěšnější český dirigent Jakub Hrůša a spolu s ním sir Simon Rattle. Vedle titulárních dirigentů se k orchestru vrátí Alain Altinoglu, Giovanni Antonini a Tomáš Netopil. Filharmonici poprvé přivítají dirigentku Nathalii Stutzmann, americkou hvězdu Alana Gilberta a šéfsbormistra Pražského filharmonického sboru Lukáše Vasilka. Rezidenčním umělcem sezony je klavírista Daniil Trifonov, jehož doplní Kristian Bezuidenhout, Beatrice Rana, Leif Ove Andsnes, sestry Labèque a Kirill Gerstein. Ve Dvořákově síni Rudolfina vystoupí i violoncellisté Alisa Weilerstein a Sheku Kanneh-Mason nebo violista Antoine Tamestit. Mezi českými umělci nebudou chybět mezzosopranistka Magdalena Kožená, houslisté Jan Fišer a Jiří Vodička, violistka Eva Krestová a violoncellista Ivan Vokáč. Sedmnáctý listopad Česká filharmonie oslaví s houslistou Josefem Špačkem a dirigentem Petrem Popelkou. Pravidelným uměleckým partnerem České filharmonie bude Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. Prostor na večerních koncertech dostane Česká studentská filharmonie. 

Příští sezona bude svou první částí ještě patřit Roku české hudby 2024. Nejvýznamnější kulturní akcí RČH bude rezidenční turné do New Yorku a Toronta se Semjonem Byčkovem, violoncellistou Yo-Yo Mou, houslistou Gilem Shahamem a klavíristou Daniilem Trifonovem. V Carnegie Hall zazní mimo jiné tři Dvořákovy instrumentální koncerty a Glagolská mše Leoše Janáčka, na níž se bude podílet i Pražský filharmonický sbor. Jen lehce obměněnou dramaturgii mají dva koncerty v torontské Koerner Hall, novým sólistou tam bude houslista Jan Mráček.

Důležitou novinkou 129. sezony České filharmonie je změna ve složení titulárních dirigentů. Vedle šéfdirigenta Semjona Byčkova a hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši se do role hlavního hostujícího dirigenta – s podtitulem „k poctě Rafaela Kubelíka“ – postaví sir Simon Rattle. Každý z nich také připraví řadu originálních programů: Semjon Byčkov vedle zahajovacích koncertů s Berliozovou Fantastickou symfonií a Dvořákovým klavírním koncertem nastuduje také Mahlerovu Pátou symfonii nebo Bachovu Mši h moll, Jakub Hrůša provede Sukův Epilog nebo Sommerovu Vokální symfonii a Simon Rattle Janáčkovu Glagolskou mši nebo koncertní provedení opery Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla. K padesátému výročí od smrti Dmitrije Šostakoviče Semjon Byčkov nastuduje jeho Pátou symfonii, kterou po koncertech v Praze spolu s Mozartem a Mahlerem provede v rámci jarního evropského turné ve Vídni, Amsterdamu, Londýně, Paříži a Bruggách. Se Semjonem Byčkovem a Mou vlastí ještě orchestr zavítá do Hannoveru a Baden-Badenu, s Tomášem Netopilem do Bad Kissingenu a Jakub Hrůša zase povede Českou filharmonii na letní festivaly do Wiesbadenu, Lucernu, Hamburku a Londýna. První český orchestr v průběhu příští sezony vystoupí i na tuzemských festivalech v Praze, Litomyšli a Karlových Varech.

Poprvé s Českou filharmonií v Praze vystoupí norský klavírista Leif Ove Andsnes a dirigent Petr Popelka, kteří se s orchestrem už představili v zahraničí. K umělecké rezidenci pozvala Česká filharmonie klavíristu Daniila Trifonova.

Do kontrapunktu k velkému vystoupení s orchestrem postaví Daniil Trifonov svůj niterný klavírní recitál 29. září v Rudolfinu. Tím také zahájí 130. sezonu Českého spolku pro komorní hudbu. Vedle českých souborů vystoupí zajímavý výběr zahraničních hostů, jako jsou Fritz Busch Quartett, Trio Zimbalist s Josefem Špačkem, New Zealand Quartet a Elphier Quartett. Kurátorem několika koncertů je Petr Popelka, který se představí v roli klavíristy, kontrabasisty a skladatele a přivede do Prahy řadu svých zahraničních hudebních přátel. V recitálové řadě se po Trifonovovi představí violoncellista Václav Petr, klavírista Federico Colli a barytonista Michael Volle. Kromě toho jsou na programu sólová pěvecká vystoupení Adama Plachetky a Markéty Cukrové.

I v následující sezoně budou pokračovat edukační projekty České filharmonie. Českou studentskou filharmonii v září čeká debut na Dvořákově Praze, kde vystoupí na závěrečném koncertě pod taktovkou Ingo Metzmachera, a v dubnu 2025 se opět vrátí do abonentních koncertů České filharmonie s Jakubem Hrůšou a Šeherezádou. V Krocích do nového světa s Markem Ivanovićem, Josefem Špačkem a Jakubem Sládkem zazní Vivaldi, Piazzolla nebo Musorgskij. Z příležitostných workshopů Musica ludus pro seniory se stane pravidelná a ucelená řada setkání s Rafaelou Drgáčovou a jejími hosty. Rodiče s dětmi se mohou vedle oblíbených workshopů těšit na novinku v podobě Louskáčkova vánočního tajemství. Nový bude také program Alice Nellis s Marthou Issovou. Už podesáté ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol ČR vznikne Společný orchestr žáků ZUŠ a hráčů České filharmonie. Taktovky je ujme Petr Altrichter. 

U společnosti Pentatone vydá Česká filharmonie v sezoně 2024/2025 mini komplet CD se třemi vrcholnými symfoniemi a koncertními předehrami Antonína Dvořáka se Semjonem Byčkovem a CD s Legendami a Slovanskými rapsodiemi s Tomášem Netopilem. Pokračuje projekt souborné nahrávky symfonií Gustava Mahlera se Semjonem Byčkovem, který vyvrcholí Osmou symfonií. Zároveň odstartuje natáčení výběrové řady symfonií Dmitrije Šostakoviče. Jakub Hrůša pořídí nahrávku Epilogu, která doplní připravovaný komplet symfonických děl Josefa Suka, jehož vydání se chystá na duben 2025.

Semjon Byčkov “kontroluje” překlad generálního ředitele ČF Davida Marečka.

Semjon Byčkov nebude po roce 2028 pokračovat na postu šéfdirigenta České filharmonie. Vyjádření generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka: „S velkým smutkem jsem přijal zprávu o rozhodnutí Semjona Byčkova neprodloužit smlouvu s Českou filharmonií na konci sezony 2027/28. I když naprosto respektuji jeho důvody, vím, že mluvím za celý orchestr, když řeknu, že nám bude velmi chybět jak po hudební, tak po lidské stránce. Se Semjonem Byčkovem zažívá orchestr nevídaný umělecký růst a Semjon je zároveň jeho hlavním hybatelem. Jsme nesmírně vděčni za to, čeho jsme dosud společně dosáhli, a jsem si jistý, že nás čekají mimořádné další čtyři roky. Jak je pro Semjona typické, jeho slova jsou velkorysá a upřímná a vyjadřují jeho myšlení jasněji, než by to dokázal kdokoli jiný.“

Král se svými panoši…

Vyjádření šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova: „… A tak jsem dospěl k závěru, že sen, který jsem měl, když jsem před šesti lety začínal vést tento orchestr – sen o tom, že se Česká filharmonie stane součástí té malé skupiny, která tvoří světovou orchestrální elitu, a že se postarám o to, aby ji svět znal a uznával – se splnil.   Když mě hudebníci po předčasném úmrtí milovaného Jiřího Bělohlávka poprvé požádali, abych se stal jejich dalším hudebním ředitelem, požádali mě také, abych se stal jejich tátou. A co je posláním každého táty? Pomoci svým dětem dobře dospět v zajištěné a nezávislé osobnosti, aby se nakonec staly svobodnými. Jako když ptákům narostou křídla, aby mohli létat.  Přesně to se stalo, a to mnohem rychleji, než kdokoli z nás kdy předpokládal. Díky tomu jsem dospěl ke šťastnému závěru, že mé poslání bylo naplněno. Když jsem si to uvědomil, bylo přirozené, že v roce 2028 po deseti letech vedení tohoto orchestru nastane čas, abych z pozice jeho šéfdirigenta a hudebního ředitele odstoupil.  Proč se o to s vámi dělím právě dnes, kdy máme před sebou ještě čtyři roky? Z velmi prostého důvodu. V dnešním hudebním světě se plány tvoří dlouho dopředu. Nadcházející čtyři roky umožní mým kolegům zajistit, aby se další kapitola jejich života harmonicky a organicky vyvíjela, stejně jako další kapitola mého života.     Na příštích několik let jsme naplánovali mnoho velmi zajímavých projektů a tento orchestr bude i nadále uměleckým středo bodem mého života, jako tomu bylo od prvního dne.“

Komentář

Semjon Byčkov odvedl, odvádí a ještě odvede hodně dobré práce. O minulosti svědčí například ocenění Dirigent roku 2022 v mezinárodním žebříčku Musical America nebo názor  časopisu BBC Music Magazíne k projektu Čajkovskij: „Nejkrásnější orchestrální hru, jakou si lze představit, můžete slyšet na nahrávce  Semjona Byčkova s Českou filharmonií z roku 2017, na níž  nejmodernější záznam společnosti Decca zachycuje každý detail.“ Jeho nahrávky právě Čajkovského a také komplet Mahler, který se pomalu blíží k závěru, jsou nadčasové. Rozpaky mám s jeho Dvořákem. Snad se jeho pojetí prosadí do roku 2028 i v prestižních nahrávacích soutěžích typu Gramophone Awards či Grammy. Byčkov i Česká filharmonie by si to zasloužili!… Za sebe musím dodat, že mě většinou příjemně překvapuje, jak dobře rozvíjí pevné základy, které vytvořil Jiří Bělohlávek. Orchestr sice nemá zatím ve světě renomé na úrovni Berlínské filharmonie nebo Královského orchestru Concertgebouw, ale začínám věřit, že v roce jeho odchodu by tomu  tak mohlo být. Velmi by to pomohlo nalezení nového hudebního ředitele, který by se mu přinejmenším vyrovnal a překypoval by nezměrným mladistvým entusiasmem a charismatem.  Ze slov Davida Marečka, že přijal zprávu „s velkým smutkem“, usuzuji, že soukromé sdělení jej překvapilo podobně jako mě…

Sezona 2024/2025 nabízí ohromující hudební mozaiku, jež stojí na mimořádných ekonomických základech téměř půlmiliardového rozpočtu – státních i soukromých. ČF je právem miláčkem ministerstva kultury a seznam značek mecenášů jí musejí závidět všechny tuzemské hudební instituce (ČEZ, PPF, ctp, Česká spořitelna, Škoda Auto, FINEP, J&T Banka atd., atp.). A jako bonus několik stovek dárců, VIP členů Dynamického klubu.

Sezonu doporučuji nastudovat na www.ceskafilharmonie.cz, za mě jen ∑ priorit, které mi připadají signifikantní: hostování osmapadesátileté Nathalie Stutzmann, světově proslulé „debutantky“, dirigentky a pěvkyně, původně odbornice na starší hudbu, která bude v Praze řídit provedení mimo jiné Čajkovského „Patetické“ (moje další překvapení), Alana Gilberta, bývalého šéfa MET, jenž bude v Praze u ČF v 57 letech “debutovat”.  (Bude dirigovat Nielsenovu u nás málo známou Pátou symfonii a Schumannův Klavírní koncert a moll s Kirillem Gersteinem, jehož častá pražská hostování jakoby vysílala signál, že světem cestuje málo geniálních pianistů.) Jako událost vnímám uvedení Sedmi smrtelných hříchů Kurta Weilla pod pevnou taktovkou Simona Rattla, Sukova Epilogu Jakubem Hrůšou, Sommerovy Vokální symfonie stejným dirigentem, Honnegerova oratoria Jana z Arku na hranici pod dirigentským vedením Lukáše Vasilka (!), český „debut“ čtyřiapadesátiletého klavíristy Andsnese u ČF a Martinů v podání fenomenálního violisty Antoina Tamestita, jemuž vloni tak Praha zachutnala, že se rád v listopadu vrátí.  Snad bezpředmětnou obavu budí záměr provést moderně Bachovu Mši h moll. Držím ČF a Byčkovovi palce, aby to byl úspěšnější pokus než Mesiáš v této sezoně. Naději budí orchestr Collegium 1704 a Václav Luks v roli sbormistra. Nicméně nemohu se zbavit otázky proč musí pan Byčkov, viděno prizmatem současné interpretační praxe, dirigovat největší opus Johanna Sebastiana Bacha, navíc ve stínu mnoha skvělých provedení a nahrávek v posledních 50 letech? Má-li to být provokativní gesto nebo realizace vlastního snu, pak to dává smysl. Předpokládám že nechce jen tlumočit pojetí “sbormistra”… Virtuózním manažerským tahem a logickým vyvrcholením několikaleté spolupráce s orchestrem je souhlas Daniila Trifonova s rezidenturou (mimochodem na zářijovém recitálu uvede mj. Bartókovu Klavírní sonátu, Sz. 80, navíc snad bude vést masterclass!).

Nepočítám-li zpěváky, českými sólisty jsou pouze současní členové České filharmonie. Výjimkou je bývalý koncertní mistr orchestru Josef Špaček ml. Jestli máte rádi překvapení, navštivte komorní projekty, na nichž bude dirigent Petr Popelka participovat v rolích klavíristy, kontrabasisty a skladatele. A máte-li děti, vnoučata  či teenagery, ochutnejte z širokého edukačního menu – já tak určitě učiním (například tradiční Kroky do nového světa, 100 minut mezi tóny, Malé (nejen) řádění, Vláčkem za Dvořá(č)kem)…

Luboš Stehlík


Posted

in

,

by

Tags: